Branża gastronomiczna

Gama usług gastronomicznych jest bardzo szeroka. Od małych inicjatyw w zakresie sprzedaży

W punktach gastronomicznych, fast foodów, przez usługi cateringowe, bary mleczne, organizację okolicznościowych imprez, aż po restauracje, zatrudniające po kilkadziesiąt osób. Oczywiście wybór skali działalności może zależeć od wielu czynników: od wysokości posiadanego kapitału lub dostępu do finansowania zewnętrznego, posiadanego doświadczenia, znajomości branży. Zarządzanie gastronomią wymaga zdobycia wszechstronnej i profesjonalnej wiedzy zawodowej, umiejętności menadżerskich jak również efektywnej kontroli oraz podejmowania licznych decyzji. Warto więc zidentyfikować zagrożenia, jakich możemy doświadczyć prowadząc działalność gastronomiczną.

W branży gastronomicznej ważne są następujące elementy:


- Lokalizacja. Umiejscowienie punktu gastronomicznego jest ogromnie istotne, ponieważ może bezpośrednio wpłynąć na liczbę potencjalnych konsumentów. Jedną z miar atrakcyjności lokalizacji może być pomiar natężenia ruchu pieszych. Często też restauracje powstają w atrakcyjnych turystycznie, widokowo miejscach, zacisznych i spokojnych lokalizacjach na obrzeżach miasta. Ciekawą formą działalności gastronomicznej jest w tej chwili mocno rozwijająca się gastronomia mobilna. Są to małe punkty gastronomiczne nieprzypisane do konkretnego miejsca.


- Dopasowanie usług do potrzeb lokalnego rynku, regionu, dzielnicy; Warto jest przeanalizować potencjał lokalnego rynku. Oceniamy jaki rodzaj kuchni, jakie usługi mogą spotkać się z zainteresowaniem, co będzie najłatwiej sprzedać, kim będą nasi konsumenci, jaki jest status finansowy klientów, do jakiej grupy wiekowej należą.


- Proponowane menu, wybór odpowiednich receptur, wystrój wnętrza, ogólna estetyka, zakres usług dodatkowych; Niektórzy klienci szukają odmiany, chcąc spróbować egzotycznej kuchni, poczuć odmienność i oryginalność atmosfery, inni klienci cenią tradycyjną kuchnię, są też klienci którym  zależy na smacznych  daniach serwowanych w prosty i szybki sposób. Nowo otwarty lokal przyciąga nie tylko pięknym wystrojem, ale  też przyjazną atmosferą, kuszącym zapachem, odpowiednią oprawą muzyczną, niepowtarzalnością smaków  i wyglądem potraw oraz profesjonalną obsługą.

- Doświadczenie i zaangażowanie pracowników oraz pracę własną właścicieli. Otwierając własny lokal, musimy sobie uświadomić, że to właśnie pracownicy sprzedają nasze usługi. Tu największe znaczenie odgrywa profesjonalizm, serdeczność, wyrozumiałość, dyskrecja, kultura osobista. Również zachowanie samych właścicieli ma decydujący wpływ na powodzenie lokalu i samopoczucie jego gości. Rozpoczynając działalność gospodarczą, problem z jakim spotykają się właściciele, to rekrutacja pracowników. W warunkach wysokiej podaży na rynku pracy oraz rosnącego bezrobocia, zatrudnienie pracowników nie wydaje się problemem,  a jednak rzeczywistość może okazać się odmienna. Proces rekrutacji jest szczególnie istotny, ponieważ o ile sami nie decydujemy się na osobiste prowadzenie działalności jednoosobowej musimy polegać na innych. Sukces to stabilny zespół wykwalifikowanych, odpowiedzianych i lojalnych ludzi, umiejących pracować w zespole i utożsamiających się z pracodawcą.


- Posiadanie środków własnych lub możliwości skorzystania z finansowania zewnętrznego. Z pewnością jest konieczne dokładne oszacowanie wysokości posiadanego kapitału. Wskazane jest także posiadanie nadwyżki finansowej na nieoczekiwane wydatki np. w wysokości min. 10-20%. Polska Fundacja Przedsiębiorczości oferuje atrakcyjną formę pożyczki dla przedsiębiorców, chcących rozpocząć działalność gospodarczą. Warunki finansowania są bardzo korzystne: oprocentowanie od 2,5 do 4,75%, kwota pożyczki do 50 tys. pln, okres kredytowania do 5 lat, bez konieczności wnoszenia wkładu własnego, elastyczne warunki zabezpieczenia pożyczki (indywidualnie ustalane z pożyczkobiorcą), brak prowizji i dodatkowych kosztów, możliwość uzyskania karencji w spłacie kapitału do 12 miesięcy, szybkie procesowanie wniosku. Pożyczka Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości stanowi najlepszą alternatywę w stosunku do dotacji Urzędu Pracy oraz kredytów bankowych, które dla start-upów w większości bankach są niedostępne.


-Reklama i promocja. Warto zainwestować w różnorodne formy reklamy zewnętrznej i wewnętrznej, aby jak najskuteczniej i w najkrótszym czasie dotrzeć ze swoimi usługami do najszerszej grupy konsumentów.


-Czynniki makroekonomiczne. Sytuację gospodarczą kraju, przepisy podatkowe, prawo pracy, konkurencyjność szczególnie korporacji i dużych przedsiębiorstw, biurokrację. Na te aspekty mamy najmniejszy wpływ. Pozostaje nam jak najszybciej dostosować się do zmian i stawianych wymogów formalno-prawnych. Trzeba pamiętać,
że działalność gastronomiczna podlega nadzorowi oraz licznym kontrolom wielu organów publicznych takich jak ZUS, US, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Miar. Przedsiębiorcy są również zobligowani do poznania i przestrzegania wielu przepisów z zakresu BHP, oceny ryzyka zawodowego pracowników, przepisów przeciwpożarowych oraz HACCP. Według Inspekcji Handlowej na zlecenie UOKiK zastrzeżenia budziło 80% kontrolowanych punktów gastronomicznych. Bary mleczne i fast foody były oazą czystości w przeciwieństwie do wakacyjnej gastronomii (źródło: Infor BIZNES.PL). 

W pełni rekomendujemy powstawanie nowych punktów gastronomicznych. Według wpisów CEDiG w 2013r. powstało w samym Szczecinie ponad 100 nowych firm działających w branży gastronomicznej oraz z nią powiązanych.

Cieszymy się, że Polska Fundacja Przedsiębiorczości, udzielając pożyczek dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, ma tu swój udział. Z Funduszu Mikropożyczkowego KLON sfinansowaliśmy już wiele inicjatyw z branży gastronomicznej takich jak: pizzerie, gastronomie mobilne, fast foody, restauracje. Ostatnio coraz większą popularność zyskuje mobilna gastronomia. Pomysł jest bardzo prosty – oryginalny pojazd, szybka obsługa, wysokiej jakości serwowane burgery, hot dogi czy zapiekanki w niskich cenach oraz właściciele osobiście obsługujący swoje punkty gastronomiczne. Takie formy gastronomii powstają również w Szczecinie.

Polska Fundacja Przedsiębiorczości udziela także pełnego wsparcia w postaci doradztwa, szkoleń, mentoringu, zatrudniając specjalistów wewnętrznych oraz zewnętrznych z dziedziny prawa, księgowości, podatków, marketingu. Nasi Klienci mają możliwość bezpłatnego skorzystania z 10 godzin doradztwa przed uruchomieniem działalności gospodarczej i później z 21 godzin doradztwa oraz 18 godzin mentoringu
w przeciągu aż 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej.

W pełni promujemy inicjatywy naszych klientów, wspierając przedsiębiorców na każdym etapie prowadzonej działalności.

Adriana Płatek-Mąkosa
Mentor w ramach projektu „Fundusz Mikropożyczkowy KLON”

Chcesz uruchomić firmę? Zadzwoń na numer 728 863 937  lub wypełnij formularz dostępny Tutaj