Połowa Polaków planuje kupić prezenty przez Internet. Hakerzy tylko na to czekają!
Robicie zakupy przez Internet? Prowadzicie sklep online? Nie ważne czy jesteś konsumentem czy przedsiębiorcą – bezpieczeństwo podczas zakupów jest kwestią bardzo istotną, bo statystyki pokazują, że cyberprzestępczość rośnie z kwartału na kwartał. Rynek c-commerce rozwija się bardzo dynamicznie i hakerzy często obierają sobie za cel słabo zabezpieczone witryny internetowe przez które zdobywają dane klientów. Tak dochodzi do oszustw, które powodują utratę pieniędzy klientów lub wycieki danych osobowych. Jak mówili eksperci podczas piątego WEBINARU LIVE Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości – tak jak podczas zakupów w galerii handlowej, tak i w sieci – pośpiech jest zawsze generatorem problemów.
Gośćmi Michała Kaczmarka byli: Rafał Jaworski (Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w firmie Protect-Hut) oraz Karolina Pilman (Radca prawny, Okręgowa Izba Radców Prawnych w Szczecinie)
"Celem są pieniądze, ale informacja też jest na wagę złota"
Na początek statystyki pokazujące jak wielkim rynkiem w grudniu jest handel – galerie handlowe wypracowują w tym miesiącu prawie 40% swojego rocznego obrotu. Nie inaczej jest w Internecie. Branża e-commerce zwykle zwiększała zatrudnienie kurierów tymczasowych nawet dwukrotnie. Przed pandemię koronawirusa wzrost zainteresowania robieniem zakupów online może być jeszcze większy. Rosnąca ilość osób decydujących się na zakupy w sieci przyciąga hakerów oraz cyberprzestępców. Przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe muszą być odpowiednio przygotowani technicznie do prowadzenia działalności gospodarczej.
- Często mamy do czynienia z realizacją przysłowia "mądry Polak po szkodzie" i przedsiębiorcy dbają o zabezpieczenia w sieci dopiero po zdarzeniu, gdy dojdzie do oszustwa lub wycieku danych osobowych. Wtedy istotne jest dalsze zabezpieczenie sklepu, odpowiednia działalność kryzysowa no i możliwe są także kary, które mogą liczyć nawet miliony złotych – mówi Rafał Jaworski, ekspert ds. Cyberbezpieczeństwa. - Celem są pieniądze, ale informacja też jest na wagę złota, bo zaczynamy od informacji, by dojść do pieniędzy. Najczęściej kradzież jest procesem, a my w szale zakupowym nie pilnujemy się i popełniamy błędy – dodaje ekspert.
Jak należy przygotować sklep internetowy, by przedsiębiorca mógł działać bezpiecznie i nie narażać się na roszczenia klientów, gdy dojdzie do ataku hakerskiego? Mecenas Karolina Pilman wskazała kilka aspektów, które przedsiębiorcy muszą brać pod uwagę: - Dobry regulamin sklepu to podstawa. To kwestia transparentności oraz zabezpieczenie interesów sprzedawcy i klienta. Należy zdefiniować moment zawarcia umowy czy zdefiniować rolę sprzedawcy i konsumenta – mówi mec. Karolina Pilman.
Ekspert: sprawdzajmy za co płacimy. "Dopłata do paczki" może zabrać nam z konta nie kilka, a kilka tysięcy złotych
W czasie dynamicznego rozwoju branży e-commerce klienci – poza ceną - zwracają uwagę na dwie rzeczy: formę płatności oraz dostawę towaru. Eksperci webinaru Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości zwrócili uwagę, że oba te tematy są często celem ataków hakerskich oraz źródłem problemów dla przedsiębiorców i konsumentów: - Przy zamówieniach internetowych przedsiębiorca powinien określić orientacyjny czas realizacji zamówienia oraz czas dostawy. Nie możemy też zapominać, że jeżeli kupującym jest osoba fizyczna to rzecz ma zostać wydana niezwłocznie. Konsument ma prawo mieć roszczenia do przedsiębiorcy do momentu gdy zamówienie nie dotrze do jego rąk – mówi mec. Karolina Pilman.
Relacja klient – ekspedient w formie tradycyjnej jest znacznie prostsza niż podczas zakupów online. W przypadku handlu w sieci ważna jest dostawa i cały proces logistyczny dookoła: - To łańcuch, gdzie najsłabszym ogniwem jest człowiek. Zawsze sprawdzajmy za co płacimy. Ostatnio bardzo popularnym oszustwem są smsy o "dopłacie do paczki". Takie wiadomości są często wysyłane na chybił-trafił. Dodajemy wtedy oszusta do grona "zaufanych odbiorców" i z naszego konta zamiast kilku złotych może zniknąć kilka tysięcy – ostrzega Rafał Jaworski.
Na co jeszcze uważać muszą konsumenci? Zbyt niskie ceny lub "przekierowanie" na inną stronę podczas płatności. Eksperci Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości zapewniają, że ostrożność podczas robienia zakupów w sieci jest coraz ważniejsza, szczególnie jeżeli używamy do zakupów i płatności urządzeń mobilnych.
PEŁNY ZAPIS WEBINARU LIVE:
Facebook Polska Fundacja Przedsiębiorczości
YouTube
Facebook wSzczecinie