Chcesz sprzedawać w internecie? Najpierw zacznij kupować!
Zapraszamy do wysłuchania podcastu Michała Kaczmarka z Pawłem Fornalskim z firmy IdoSell (IAI Sp. z o.o.)
Paweł Fornalski: E-commerce krok po kroku - jak osiągnąć sukces? [KLIK]
_________
Chcesz sprzedawać w internecie? Najpierw zacznij kupować
Coraz więcej firm przenosi swój biznes do sieci, automatyzuje produkcję i uruchamia sklepy internetowe. Jak wdrożyć te nowości z sukcesem? – Przede wszystkim powinniśmy zaufać specjalistom od e-commerce i skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia – radzi Paweł Fornalski z IdoSell, czyli platformy do prowadzenia sklepów internetowych. – Koniecznie też sami zacznijmy robić zakupy w sieci i sprawdzajmy, jak robią to inni.
Wiele wskazuje na to, że handel nie wróci już do formy stacjonarnej, znanej nam sprzed pandemii. E-commerce rośnie w szalenie szybkim tempie. Nie da się ukryć, że wpływ na to ma m.in. epidemia koronawirusa.
- Rozwój e-commerce mierzy się stosunkiem sprzedaży internetowej do sprzedaży detalicznej ogółem – tłumaczy Paweł Fornalski z IdoSell. – I faktycznie widać znaczący wzrost udziału e-commerce. Z jednej strony pandemia powoduje, że sprzedaż tradycyjna maleje, a z drugiej sprzedaż internetowa rok do roku rozwija się. W IdoSell zauważamy to obserwując obroty naszych klientów.
Dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej w jakiejś branży nie sprawi, że wszystkie sklepy, które oferują podobny towar odniosą sukces. Jeżeli jakaś gałąź gospodarki dobrze radzi sobie w sieci, potencjalni sprzedawcy muszą się liczyć z dużą konkurencją. Pomimo tego warto próbować. Nawet jeśli digitalizacja w danej branży wydaje się trudna. Kiedyś np. sprzedaż opon w internecie nie istniała i ktoś musiał wymyślić tę formę, która obecnie jest dla wszystkich oczywista.
Pandemia pokazała, że nie tylko rozszerzenie swojej działalności w sieci jest istotne. Ważna jest również szeroko rozumiana digitalizacja.
- Pandemia to nie tylko lockdown. Bardzo dużo osób z powodu kwarantanny czy też konieczności opiekowania się dziećmi, musi zrezygnować ze standardowego trybu pracy. Taka sytuacja mocno destabilizuje sporo firm – mówi Paweł Fornalski. – Wielu przedsiębiorców odkrywa więc to, o czym mówiło się od dawna, czyli konieczność inwestowania w automatyzację i nowości. Dużo firm inwestuje teraz w rozwiązania, które zastępują ludzi na danych stanowiskach pracy. Mówię tu np. o kasach samoobsługowych w sklepach.
Od czego zatem powinniśmy zacząć? Jak uruchomić sklep internetowy, żeby funkcjonował on z sukcesem?
- Najlepiej zaufać w tej dziedzinie specjalistom i wybrać gotowe rozwiązanie. To pozwoli na szybki start sklepu internetowego. Tu i teraz – radzi Paweł Fornalski. – Na rynku jest kilka gotowych rozwiązań w tzw. SaaS. Można je zamówić przez przeglądarkę internetową. Wypełnia się dane firmy, wykonuje pierwszy przelew weryfikacyjny, zakładana jest strona, a w wiadomości mailowej otrzymujemy login, hasło i informację, gdzie należy się zalogować. Po kilkunastu minutach taki sklep internetowy jest gotowy do sprzedaży. Konfigurujemy go później pod swoją działalność. W późniejszym czasie można też zająć się bardziej zaawansowanymi elementami takiego systemu np. związanymi z drukarkami fiskalnymi czy terminalami kasowymi itp. Warto na początek skorzystać z usługi dostawcy, który oferuje opcję doradztwa czy nawet wdrożenia pod klucz. W razie trudności lub bardziej specjalistycznych potrzeb (jak np. oczekiwanie indywidualnej szaty graficznej) mamy pewność, że zadanie nas nie przerośnie.
Kluczowe jest znalezienie i powierzenie tego zadania firmie lub specjaliście e-commerce, który zna się na e-handlu czyli posiada największe doświadczenie.
- Kiedy otwieramy firmę, nie musimy się znać na księgowości. Jej prowadzenie zlecamy księgowemu i analogicznie sytuacja wygląda z działalnością e-commerce. Nie musimy być na start specjalistami. Lepiej poszukać odpowiedniej agencji, która się tą dziedziną w naszej firmie zajmie i pomoże z sukcesem wejść do internetu, będzie nas w tym zakresie kompleksowo obsługiwała i to nie tylko na etapie wdrożenia, ale też długoterminowo, już po uruchomieniu sklepu internetowego – wyjaśnia Paweł Fornalski.
Samo uruchomienie sprzedaży internetowej nie gwarantuje sukcesu. Zwłaszcza w dobie tak dużej internetowej konkurencji.
- Żeby sprzedawać w internecie, musimy spełnić dwa warunki: posiadać produkty w dobrej cenie oraz poinformować klientów o naszej ofercie – mówi Fornalski. – Jeśli pierwszy punkt jest spełniony, zadanie polega na tym, aby stworzyć sklep internetowy, który dobrze przekaże ofertę, poinformuje o właściwościach produktu, możliwościach dostawy, kosztach zamówienia etc. oraz pozwoli zawrzeć transakcję z płatnością internetową, a następnie poinformuje sprzedawcę komu i co wysłać. Natomiast nawet najlepszy sklep internetowy nie będzie sprzedawać, jeśli ludzie nie dowiedzą się, że go mamy. Trzeba więc poinformować dotychczasowych klientów o uruchomieniu platformy on-line i ich na nią zaprosić. Jeśli sprzedajemy na rynku detalicznym i nie mamy kontaktu z naszymi klientami, nie mamy kart lojalnościowych czy też wyrobionej marki musimy posłużyć się reklamą.
Sposobem, aby zatrzymać klienta na dłużej lub też zdobyć kolejnych klientów, niezbędna jest profesjonalna i sprawna obsługa także – a może przede wszystkim – w zakresie realizacji zwrotów.
- Zawsze obsługujmy klientów w sklepach internetowych IdoSell tak, jak sami chcielibyśmy być obsługiwani – radzi Fornalski. – W Polsce tylko kilka procent zakupionych w sieci produktów jest zwracanych, ale w Niemczech jest to aż 40 procent. Jeśli ktoś myśli o sprzedaży w internecie, musi myśleć nie tylko o tym, jak sprzedać dany produkt, ale też jak sprawnie przyjąć jego zwrot i w tym zakresie obsłużyć klienta. I jeszcze jedna ważna rada dla ludzi, którzy myślą o otwarciu sklepu internetowego – zacznijcie sami kupować w internecie. Często boimy się tego, czego nie znamy. Jeśli zaczniemy kupować w sieci, nie tylko na Allegro, wyrobimy sobie opinię, przetestujemy na sobie, co się sprawdza, jakie rozwiązania nam się podobają, to łatwiej nam wówczas będzie sklep internetowy uruchomić.