Podsumowanie szkolenia - Jak nie wpaść w sidła szpiegostwa gospodarczego?

21.12.2021

Jak nie wpaść w sidła szpiegostwa gospodarczego?

Pytanie z tytułu brzmi bardzo… kryminalnie. Szpieg kojarzy nam się bowiem jako krygujący się agent, który chce wykraść nasze informacje lub bezceremonialnie i bez żadnego wstydu wejść w posiadanie tajemnic, których nie powinien widzieć nikt. Okazuje się, że w gospodarce to pojęcie ma zdecydowanie szersze zastosowanie. Podczas ostatniego szkolenia organizowanego w ramach programu Biznes Nowej Ery mec. Maja Grzegorczyk przybliżyła problem szpiegostwa gospodarczego. Jak się okazuje takim „szpiegiem” może być każdy z nas przykładowo w czasie… transferu z firmy do firmy. Jeżeli powiemy zbyt dużo, a nasz nowy pracodawca będzie mógł wykorzystać wiedzę o naszej poprzedniej pracy.

• Jak zabezpieczyć się przed szpiegostwem gospodarczym?
• W jaki sposób przedsiębiorca może zabezpieczyć informacje wewnętrzne firmy?
Czy możliwe jest zabezpieczanie informacji także w przypadku relacji z partnerami zewnętrznymi?
• Jakie narzędzia ochrony informacji należy stosować?
• Czy dane osobowe to tajemnica przedsiębiorstwa?
• Jakie umowy o zakazie konkurencji stosować? Czy pracownik odchodzący z naszej firmy może „wynieść” z niej także kontakty, wiedzę o działaniu firmy?
Czy może ją implikować w swojej nowej pracy lub we własnej działalności gospodarczej?
• W jakich sytuacjach nasze tajemnice najczęściej trafiają w niepowołane ręce? Tutaj kluczowy może być… „zbyt długi język” naszych pracowników. Czasem podczas niewinnych spotkań networkingowych pracownicy mówią zbyt wiele.

O tych sprawach, ale nie tylko mec. Maja Grzegorczyk mówiła podczas spotkania szkoleniowego organizowanego w ramach cyklu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości oraz Banku Santander „Biznes Nowej Ery”. Na platformie szkoleniowej PFP dostępny jest pełny zapis szkolenia. Serdecznie polecamy!

Maja Grzegorczyk swoje szkolenie rozpoczęła od rozróżnienia informacji, informacji gospodarczej oraz informacji biznesowej. W omnikanałowej gospodarce, to właśnie informacja biznesowa, dotycząca konkretnego systemu działania danej firmy podlega ochronie i dla wielu podmiotów jest ściśle ukrywaną tajemnicą. Mowa tutaj o linii produkcyjnej, źródłach dostaw surowców czy nawet prościej… o recepturach dań w restauracji. To od tych informacji w dużej mierze zależy powodzenie firmy. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy dążą do tego, by tajemnice nie trafiły w ręce konkurencji.

- Szpiegostwo gospodarcze, szpiegostwo korporacyjne może być realizowane w rozmaity sposób. Może to być tzw. insider, czyli człowiek, który zatrudnia się w danej firmie, by zdobyć od wewnątrz informacje na temat jej funkcjonowania. Inny rodzaj to nawiązywanie relacji gospodarczych w celu wysondowania szczegółów funkcjonowania firmy. Przypominam, że opowiadanie wszystkim jakie mamy plany, co chcemy zrobić, z kim rozmawiamy to szansa na to, by ważne dla naszej firmy informacje wpadły w niepowołane ręce. Świetnym miejscem do „wybadania” konkurencji są wszelkie targi, spotkania biznesowe czy rozmaity networking. Bezpieczeństwo informacji wymaga regulacji dotyczących uczestnictwa w tego typu wydarzeniach. Inny rodzaj szpiegostw gospodarczego to oczywiście atak hakerski czy informatyczne, nielegalne zdobywanie informacji na temat funkcjonowania firmy – tłumaczy mec. Maja Grzegorczyk. – Zbyt długi język naszych pracowników również może być wyciekiem informacji z firmy. Na to również trzeba pracowników uczulać. Jeżeli spotykamy się w kawiarniach na spotkaniach biznesowych to nie opowiadajmy głośno o wszystkich naszych planach, kontaktach itp. Nigdy nie wiemy, kto siedzi obok nas – dodaje ekspertka Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

Jakie informacje objęte są więc tajemnicą firmową? Nie ma wątpliwości, że jest to wszystko to, co nasza konkurencja mogłaby wykorzystać, by osłabić nasz potencjał operacyjny. Strategie i plany rozwoju, plany marketingowe, strukturę zatrudnienia, dane osobowe pracowników, warunki zawieranych umów, dane ekonomiczne, technologie produkcji, know how: produkcyjne, organizacyjne i handlowe.

- Każda firma jest inna i dla każdej firmy różne obszary będą priorytetem. Dla firmy usługowej najbardziej istotna może być wiedza pracowników, jeszcze dla innych know how produkcyjne i sposób przygotowania danych produktów. Jeszcze inne firmy bronią swoich strategii rozwojowych. Nie zawsze czynnikiem decydującym jest cena, ale ważna jest również relacja z producentem, zaufanie do marki, świadomość, że przedsiębiorca wie, co robi i dostarcza nam produkty i usługi wysokiej jakości. Obrona swojej unikalnej wiedzy jest więc bardzo istotna – mówiła mec. Maja Grzegorczyk.

Gorąco zachęcamy do obejrzenia całego szkolenia, które jest dostępne na platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

 

Maja Grzegorczyk, Kancelaria Prawna Maja Grzegorczyk

Radca prawny, wieloletni wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Ekonomicznego w Szczecinie. Autor publikacji naukowych. Certyfikowany Compliance Officer, specjalista prawa pracy, HR i ochrony danych osobowych (RODO). Certyfikowany audytor wewnętrzny systemów bezpieczeństwa informacji PN-ISO/IEC 27001. Doradza podmiotom polskim i zagranicznym.

 

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej