Odroczone płatności w dobie pandemii koronawirusa. Komu opłaca się biznes na kredyt?
Jakie są korzyści i zagrożenia kredytu kupieckiego dla odbiorcy? Ile kosztuje przeciwdziałanie ryzyku braku zapłaty odbiorcy i jak można poradzić sobie np. w przypadku upadłości odbiorcy? Jak ubezpieczyć się od niewypłacalności naszych klientów? Kiedy powinien włączyć się nam alarm nakazujący czujność i np. podjęcie działań związanych z windykacją? Temat zaprezentowany przez Marka Linartowicza podczas szkolenia w ramach cyklu „Biznes Nowej Ery” zainteresował naszych widzów. Padało wiele pytań, ale i wniosków jest całkiem sporo: naszym zabezpieczeniem w prowadzeniu biznesu może być dobre ubezpieczenie.
Szkolenie prowadzone przez Marka Linartowicza, brokera z firmy Marsh było czwartym szkoleniem w ramach cyklu Biznes Nowej Ery organizowanego przez Bank Santander oraz Polską Fundację Przedsiębiorczości. Tym razem dominowały tematy ekonomiczne.
Największą częścią majątku firmy handlowej/produkcyjnej są przychody ze sprzedaży. Jeżeli praktyką jest sprzedaż z odroczonym terminem kupieckim, pojawia się ryzyko braku zapłaty od kontrahenta, a więc istotne zagrożenie biznesu. W czasie pandemii koronawirusa wiele branż borykało się z poważnymi problemami wynikającymi z faktu, że odbiorcy towarów czy usług nie regulowali na czas swoich faktur. Problem stał się powszechny m.in. w gastronomii, hotelarstwie czy budownictwie. Zaległości mogą wynikać zarówno z operacyjnego spadku obrotów (wywołanego np. lockdownem), jak i np. braku możliwości realizacji zlecenia ze względu na niską dostępność materiałów budowlanych i surowców, czy braku rąk do pracy. W takich przypadkach bardzo często kredytujący (np. hurtownik czy producent) sam staje przed groźbą niewypłacalności, bo jego klienci nie uregulowali swoich zobowiązań.
- Ryzyko związane z biznesem na kredyt jest zawsze wysokie. Bardzo często nie myślimy o pewnych sprawach np. jeżeli sprzedamy towar i nie dostaniemy
za niego zapłaty, to ile musimy sprzedać dodatkowo, by odrobić stratę. Zawsze zalecam, by przypominać sobie pewien przykład: jeżeli mamy marżę
na poziomie 10% i straciliśmy 100 tysięcy złotych, to żeby wyjść na zero musimy sprzedać produkty o wartości miliona złotych. Prosta matematyka, ale warto o tym pamiętać. Kolejna sprawa związana jest z praktyką biznesową: klient mówi, że potrzebuje towaru i spodziewa się możliwości odroczenia płatności dwa czy trzy miesiące. Pamiętajmy, że to od nas zależy, czy będziemy się na takie działanie godzić. Zwyczaj nie oznacza konieczności. Jeżeli uznamy, że potencjalny kontrahent nie jest dla nas wiarygodny lub nasze działanie operacyjne wymaga bieżących wpływów, to nie gódźmy się na odroczone płatności – mówił Marek Linartowicz.
Podczas szkolenia pojawiły się praktyczne porady z zakresu ubezpieczania transakcji czy działania zabezpieczającego przedsiębiorców udzielających kredytów kupieckich. Okazuje się, że skuteczna współpraca między przedsiębiorcami, a bankami jest możliwa. Efektem może być na przykład powstrzymanie przedsiębiorcy od kredytowania nierzetelnych kontrahentów, a w efekcie uniknięcie problemów finansowych.
Podczas szkolenia padły przykłady znanych marek, które upadły zostawiając swoich hurtowników i producentów w poważnych tarapatach finansowych:
- Wiele dużych, upadających marek pociągnęło ze sobą małych producentów. Można myśleć: duża firma nie ma prawa upaść, a nasza praktyka pokazuje,
że najszybciej gaśnie światło biznesowe nawet w tych wielkich brandach. Czasem za fasadą marketingu skrywają się poważne problemy – mówił Marek Linartowicz.
– Musimy mieć ograniczone zaufanie do każdego podmiotu, któremu udzielany jest kredyt kupiecki – dodał ekspert. Jako czynniki wpływające na kondycję przedsiębiorstw ekspert przytoczył zjawiska makroekonomiczne, mikroekonomiczne, czy nawet sytuacje polityczne. Nie da się jednak ukryć,
że również samo działanie wierzycieli, czy kadry menadżerskiej, ma duży wpływ na to, czy firma w finansowych tarapatach przetrwa lub upadnie.
Zachęcamy do obejrzenia nagrania szkolenia na platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Rejestracja i udział we wszystkich szkoleniach jest bezpłatny.
O prowadzącym szkolenie: Marek Linartowicz, firma MARSH Sp. z o.o.
Od 16 lat związany z praktyką ubezpieczeń należności, od 13 lat w Marsh, obecnie Dyrektor Zespołu Ryzyk Kredytowych w biurze w Poznaniu. Absolwent studiów MBA na Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu w Szczecinie i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Kilkanaście lat praktyki w doradzaniu Klientom, w roli ich brokera od należności, jak poprawić bezpieczeństwo biznesu.