Podsumowanie szkolenia - Oszustwa w organizacjach – czy na pewno Twoja firma jest bezpieczna?

24.11.2021

Oszustwa w organizacjach – możesz się przed nimi chronić
Kto najczęściej oszukuje w przedsiębiorstwie; czy małe firmy także borykają się z problemem nadużyć; czy warto inwestować w audyty wewnętrzne – to tylko część z pytań, na które odpowiedzi poznali uczestnicy drugiego szkolenia organizowanego w ramach Biznesu Nowej Ery.

Biznes Nowej Ery to cykl darmowych szkoleń on-line przeznaczonych dla przedsiębiorców i ich pracowników, które odbywać się będą cyklicznie we wtorki do końca czerwca 2022 roku. Tematyka zajęć obejmuje
m.in. bezpieczeństwo w biznesie, projektowanie usług czy produktów, e-commerce, pozycjonowanie stron internetowych oraz innowacyjność w przedsiębiorstwie. Wykłady prowadzą specjaliści z zakresu prawa, finansów, księgowości, zarządzania
i marketingu.

Drugie szkolenie odbyło się 16 listopada 2021 r., a jego tematem przewodnim były oszustwa w organizacjach. Wielu przedsiębiorców tak bardzo skupia
się na rozwijaniu swojego biznesu, że bardzo często nie zauważają oni, że wewnątrz przedsiębiorstwa rozwijają się zjawiska niepożądane i niebezpieczne. Tymczasem wraz z rozwojem firmy, wzrasta także ryzyko wystąpienia nadużyć i oszustw, które mogą zagrozić jej dalszemu funkcjonowaniu. Podczas szkolenia omówiono z jakimi rodzajami oszustw i nadużyć muszą liczyć się przedsiębiorcy, na co powinni zwracać szczególną uwagę, czy procedury audytu wewnętrznego są przydatne
oraz czy w ogóle warto inwestować w audyty wewnętrzne. Pojawiły się także rady dotyczące tego, jak zabezpieczyć się przed nielojalnością pracowników i osób zatrudnionych. Tematyka, choć bardzo obszerna i nadal niszowa, została podczas szkolenia przedstawiona w przystępny i przejrzysty sposób.

W roli eksperta prowadzącego szkolenie wystąpiła Maja Grzegorczyk, radca prawny, wieloletni wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Ekonomicznego w Szczecinie, a także autor wielu publikacji naukowych
i certyfikowany Compliance Officer.

- Przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy z tego, że co roku poprzez oszustwa tracą czasem naprawdę bardzo duże sumy pieniędzy – mówiła podczas szkolenia mecenas Maja Grzegorczyk. – Zdarza się, że w przedsiębiorstwach dochodzi
do zachowań, na które nikt nie zwraca uwagi, a które mają znamiona oszustwa
i wpływają negatywnie na sytuację finansową firmy. Takim przykładem jest
np. korzystanie z zasobów biurowych do użytku prywatnego albo sytuacje, kiedy przy okazji zamawiania materiałów do firmy, połowa pracowników zamawia sobie też
na koszt firmy materiały biurowe dla dzieci do szkoły.

W trakcie zajęć uczestnicy szkolenia mieli okazję m.in. dowiedzieć się jaka jest skala oszustw w przedsiębiorstwach w Polsce. Poznali też procedury, które pozwalają zapobiegać oszustwom i zrozumieli, jak należy reagować w przypadku, kiedy do oszustwa niestety dojdzie. Na koniec przedstawiono najnowsze regulacje dotyczące sygnalistów. Każdy miał okazję do zadawania pytań. Te dotyczyły
m.in. tego, gdzie leży granica pomiędzy czujnością przedsiębiorcy a paranoją
oraz czy warto przy wykryciu oszustwa skorzystać z pomocy osób zewnętrznych. Odpowiadając na te pytania mecenas Maja Grzegorczyk podkreślała, że ważna jest analiza ryzyka oraz skala oszustwa.

Po zakończeniu szkolenia, każdy z uczestników otrzymał certyfikat potwierdzający kompetencje i aktualności posiadanej wiedzy.

Nagranie szkolenia wraz z prezentacją na temat oszustw cały czas znaleźć można na Platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

 

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej