Podsumowanie webinaru: Czy obecnie jest dobry czas na nowy biznes? Eksperci: w kryzysie rodzą się największe majątki

21.06.2021

Czy obecnie jest dobry czas na nowy biznes? Eksperci: w kryzysie rodzą się największe majątki

Sytuacja gospodarcza pod kątem makroekonomicznym wydaje się być lepiej niż dobra. To wiadomości pozytywne biorąc pod uwagę czas pandemii koronawirusa i to, że wydawałoby się, że nie wyjdziemy z tego kryzysu bez problemów. Wiele osób zastanawia się czy obecna sytuacja to dobry moment do zakładania własnej działalności gospodarczej. O tym dyskutowaliśmy z gośćmi podczas czwartkowego „Webinaru Live” Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Prof. Aneta Zelek i trener biznesu Piotr Sylwestrzak nie mają wątpliwości – to nie jest zły czas na podejmowanie decyzji biznesowych, bo szanse na rozwój są bardzo duże. Pojawia się jednak sporo wątpliwości, co również jest w obecnej sytuacji reakcją naturalną.

Nagranie webinaru możecie odtworzyć na naszym kanale YouTube [KLIK]

„Koniunktura wychodzi z kryzysu, idziemy w fazę ożywienia. To jest sprzyjający czas na nowy biznes”

Czy to dobry czas na zakładanie działalności gospodarczej? Czy lepiej poczekać na czas aż pandemia minie na zawsze? W jakich sektorach lepiej wstrzymać się z takimi decyzjami, a w jakich należy podejmować je najszybciej, by złapać dobrą koniunkturę gospodarczą? Skąd wziąć pieniądze na rozpoczęcie działalności? Młody przedsiębiorca zanim zdecyduje się na założenie firmy musi odpowiedzieć sobie na szereg pytań.
- W czasach kryzysu tracone są największe fortuny, ale i tworzą się największe majątki. Koniunktura wychodzi z kryzysu, idziemy w fazę ożywienia. To jest sprzyjający czas na nowy biznes. Nie mogę obiecać naszym widzom, że to jest łatwa sprawa, musimy być ostrożni, patrząc jednak obiektywnie trzeba stwierdzić, że to nie jest zły pomysł. Permanentną cechą prowadzenia biznesu jest ryzyko, nie ma biznesu, który nie jest ryzykowny. Mamy też takie powiedzenie motywujące: „Spokojnie, każdy wielki był kiedyś mały”, ale mówimy też: „Nie każdy mały, będzie kiedyś wielki”. Statystyki dotyczące młodych biznesów pokazują, że w pierwszym roku działalności nawet 50% firm nie wytrzymuje konkurencji rynkowej – mówiła prof. Aneta Zelek, rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.
Trener biznesu Piotr Sylwestrzak zauważa, że w obecnych czasach wielu młodych ludzi decyduje się na realizacje własnych ambicji poza korporacjami czy firmami w których są pracownikami. Nowe pokolenie jest odważniejsze i bardziej zmotywowane do tego, by „iść na swoje”: - Bądźmy gotowi na to, że pandemia może się jeszcze tak szybko nie skończyć, ale każdy przedsiębiorca musi być gotowy na działanie trudnych warunkach. Musimy być zawsze gotowi na zmiany, ale i na komplikacje czy różne sytuacje problemowe. Motywacją do zakładania firmy obecnie jest najczęściej chęć bycia samodzielnym, nie brakuje także osób, które wierzą, że ich produkty czy usługi są na tyle atrakcyjne, że warto je zaoferować klientom – mówi Piotr Sylwestrzak.
Ekspert jednocześnie dodał, że wiele osób jest nieprzygotowanych do prowadzenia swojego biznesu, co przekłada się na problemy finansowe i organizacyjne.

Czy to dobry czas na zakładanie restauracji? A może lepiej zainwestować w e-commerce?

Kto powinien myśleć o zakładaniu biznesu, a kto powinien się wstrzymać? Obecna sytuacja gospodarcza i trwający wiele miesięcy lockdown teoretycznie mogłyby spowodować zmniejszoną liczbę otwieranych lokali gastronomicznych, pensjonatów czy punktów usługowych.
- Młodego restauratora zapytałbym o pomysł na ten lokal, o pasje, o wiedzę na ten temat. Poprosiłbym i zapytał czy pomysłodawca biznesu sprawdza co się dzieje u konkurencji, czy przeanalizował rynek. Na zgliszczach mogą powstawać nowe firmy, co nie oznacza, że ich budowanie jest łatwe i bezproblemowe – mówi Piotr Sylwestrzak.
- Bardzo trudne jest badanie rynku w konkretnej perspektywie czasowej. Dotykamy także problemów np. skalowania biznesu. Znamy przypadki potężnych przypadków przeinwestowania, które doprowadziły do upadków i bankructw. Każdy młody przedsiębiorca musi wiedzieć do kogo chce dotrzeć, ilu może mieć potencjalnych klientów i jak chce się rozwijać w danej perspektywie czasu – mówi prof. Aneta Zelek.

Polska Fundacja Przedsiębiorczości wspiera młodych przedsiębiorców w rozpoczęciu działalności gospodarczej

Jednym ze sztandarowych zadań Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości jest wspieranie działalności młodych przedsiębiorców w drodze do biznesowego sukcesu. W naszej ofercie znajdują się produkty, które skierowane są do firm, które dopiero startują na rynku jak i do osób planujących zakładać działalność gospodarczą. Nasz flagowy program „Pierwszy biznes - Wsparcie w starcie” cieszy się dużym zainteresowaniem.
- Wachlarz dostępności środków jest bardzo szeroki. Program „Wsparcie w starcie” jest bardzo atrakcyjny. To projekt na rozpoczęcie działalności gospodarczej, jest to produkt dla osoby bezrobotnej, ale i dla absolwentów szkół wyższych, osób zakładających działalność. Obecnie wsparcie to mniej więcej 113 tysięcy złotych, spłata rozłożona jest nawet na siedem lat, można starać się o okres karencji. Oprocentowanie produktów oferowanych przez Polską Fundację Przedsiębiorczości jest symboliczne. Nie jesteśmy organizacją komercyjną, naszym celem jest wspieranie przedsiębiorców. Nie ma prowizji, nie ma kosztów, nie ma opłat manipulacyjnych – wyjaśnia Katarzyna Czyżewska, Starszy specjalista ds. pożyczek Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.
Więcej informacji na stronie: www.pfp.com.pl/pozyczki/na-start 

 

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej