„Jeżeli firmy wycofają się ze wspierania sportu i kultury, to te sektory czeka jeszcze większa zapaść” Przedsiębiorcy ze Szczecina nadal odpowiedzialni społecznie
Idea społecznej odpowiedzialności biznesu bardzo mocno zyskała na ważności w trudnym czasie pandemii koronawirusa. Przedsiębiorcy w pierwszej fazie pandemii przekazali miliardy złotych na walkę z pandemią. Ich wsparcie było niezwykle cenne w czasie, gdy nie wiadomo było jeszcze czym jest koronawirus i jak szerokie spustoszenie może poczynić. Obecnie przedsiębiorcy nie rezygnują z idei CSR wspierając organizację pozarządowe i pokazując, że prowadzenie biznesu polega nie tylko na zarabianiu pieniędzy. Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje konkurs dla firm społecznie odpowiedzialnych. Czas na zgłoszenia jest do końca kwietnia.
„Społeczna odpowiedzialność biznesu w czasie pandemii jeszcze bardziej doceniana”
Temat społecznej odpowiedzialności biznesu był szeroko poruszony podczas ostatniego Webinaru Live. Jak przekonywali goście w studiu CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to idea, która jest bliska firmom w naszym regionie. – Jest inaczej, ale nie jest gorzej. 40% firm wśród sektora MŚP deklaruje, że ograniczyło zakres działania CSR w swoich firmach, ale podobna ilość zdecydowała się na jej zwiększenie. Jest więc równowaga, możemy zaobserwować ciekawe zjawiska jak np. oczekiwanie otoczenia na zaangażowanie przedsiębiorców. Pracownicy, a także ogólnie społeczeństwo uważa, że firmy powinny zwiększać zaangażowanie społeczne nawet w trudnym czasie pandemii – wyjaśnia dr Katarzyna Kazojć, prezes fundacji Biznes Innowacje Networking.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu nie zawsze musi wiązać się z ogromnymi nakładami finansowymi przekazywanymi przez firmy w stronę organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. CSR wynikający z aktywności czy wolontariatu również ma znaczenie i jest bardzo doceniany: - Skuteczność społecznej odpowiedzialności biznesu w czasie pandemii jest większa, podobnie jak zaangażowanie społeczne i ich docenianie. To jest czas na aktywność w tym zakresie i niekoniecznie musi się to wiązać z przekazywaniem pieniędzy. W pierwszej fazie pandemii np. wszyscy szyli maseczki i nie dla każdej firmy było to coś typowego. Z drugiej strony jako swojego rodzaju wyjście naprzeciw oczekiwaniom pracowników było pozwolenie na pracę zdalną i też było to bardzo doceniane – mówi dr Katarzyna Kazojć.
„Jeżeli biznes może dzielić się sukcesem z innymi to nie należy się z tego wycofywać”
Aktywną organizacją jest Fundacja Santander. Organizacja wspólnie z Polską Fundacją Przedsiębiorczości przekazała dotację dla Lions Club w Szczecinie na realizację projektu wyposażenia stołówki i świetlicy w Oddziale Św. Mikołaja w Szczecinie. Inne aktywności fundacji dotyczą m.in. działań dla młodzieży, dla seniorów czy działań proekologicznych. Fundacja Santander uruchomiła także bardzo doceniane w czasach pandemii programy grantowe.
- Nie spoczęliśmy na laurach i cały czas działamy. Aktywności jest więcej, ale musiały one zostać przeorganizowane np. w zakresie wolontariatu pracowniczego. Wspieraliśmy placówki medyczne walczące z COVID-19 kwota ponad 5 milionów złotych. Zorganizowaliśmy również zbiórkę wspólnie z klientami banku. Bardzo dużo się nauczyliśmy w czasie pandemii – mówiła Marzena Atkielska, Prezes Zarządu Fundacji Santander.
KIA Polmotor Szczecin jeszcze mocniej zwiększała zaangażowanie w sport i wspieranie sportowców. To również istotny kierunek działań odpowiedzialnie społecznych: - Nadal jest miejsce na działalność społeczną. Oczywiście firmy skupiają się na utrzymaniu miejsc pracy jako priorytetu, ale zależy nam również na kontynuacji rozpoczętych wcześniej projektów. Mamy świadomość, że jeżeli wszyscy wycofają się z aktywności na rzecz np. sportu czy kultury to spowoduje to jeszcze większą zapaść. Jeżeli biznes może dzielić się sukcesem z innymi to nie należy się z tego wycofywać – mówi Konrad Kijak, dyrektor zarządzający KIA Polmotor Szczecin.
Zapis webinaru można obejrzeć na naszym kanale YouTube [KLIK]