Podsumowanie webinaru: Trudne powroty z pracy zdalnej

29.06.2021

Pracownicy nie chcą wracać do biur z pracy zdalnej. „Powroty powinny być zaplanowane i odpowiednio przygotowane”

W ostatnim przed wakacjami wydaniu Webinaru Live Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości tematem była praca sezonowa oraz trudne powroty z pracy zdalnej. Jak się okazuje szefostwo zobowiązuje pracowników do powrotów do biur, a pracownicy tak rozsmakowali się w pracy zdalnej, że starają się te powroty możliwie mocno opóźnić.

„Powinna być przygotowana strategia powrotu i pewien harmonogram”

Wiele firm w czerwcu zarządziło powroty z pracy zdalnej do biur. Jak się okazuje to nie zawsze są łatwe powroty. Specjaliści nie mają wątpliwości, że pracownicy bardzo dobrze czuli się w czasie pracy zdalnej. Mogli bardziej elastycznie planować wykonywanie obowiązków, byli bardziej efektywni i mieli więcej czasu na realizację swoich obowiązków domowych. Nie zawsze podobało się to pracodawcom, którzy często zwracali uwagę na zmniejszenie efektywności. Mowa szczególnie o branżach innych niż kreatywne. Ogólna ocena pracy zdalnej w większości firm jest jednak pozytywna i nie jest wykluczone, że praca zdalna lub hybrydowa zagości w nich na dłużej.
- Łatwiej się szło na pracę zdalną niż się wraca do biura. Pracowniczy ochoczo przyjmowali propozycję pracę w domu, łatwiej ogarnąć kwestie domowe, ale i efektywność wielu pracowników była wyższa. To nie są łatwe powroty, ale zauważam, że wiele firm decyduje się na kontynuację pracy zdalnej. Praca zwykle przebiega w sposób niezakłócony i znacząco obniżyły się koszty pracy. Spodziewam się, że możliwe jest wprowadzenie trybu pracy hybrydowej, czyli trochę z domu, a trochę z biura – mówi Marta Cichecka z firmy LSJ HR Group. Specjalistka dodaje, że pracownicy woleliby zostać w domu, ale póki co nikt nie stawia sprawy „na ostrzu noża”. – Nie spotkałam się z sytuacją, że ktoś odszedł z pracy, bo miał wrócić do biura – dodaje Marta Cichecka.
Jakie są nastroje pracodawców? – Myślę, że jest już tendencja, by wracać do biur. Oczywiście jeżeli pewne obowiązki można wykonywać z domu np. pracować informatycznie czy przygotowywać raporty to takie działanie powinno być wykonywane zdalnie, ale zauważam, że zarządcy mają już chęć do powracania do biur i nawiązywania relacji z pracownikami – mówi Anna Sudolska z firmy IDEA HR Group. – Powroty do biur powinny być zaplanowane i przygotowane. Ciągle wiele osób nie jest zaszczepionych i stuprocentowy powrót nie jest w pełni bezpieczny. Powinna być przygotowana strategia powrotu i pewien harmonogram – dodaje Anna Sudolska.

Praca zdalna pełna wątpliwości? Pracodawcy nie wiedzą jak rozliczyć czas pracy i robienie rzeczy prywatnych w czasie pracy

Obecny podczas wywiadu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości mec. Wojciech Chmurak przyznał, że uregulowanie pracy zdalnej jest jednym z ważniejszych zadań legislacyjnych w zakresie prawa pracy, a ostatnie miesiące nie zmieniły w tej sprawie zbyt wiele. Mecenas dodaje również, że pracownik nie ma prawa odmówić powrotu do biura jeżeli takie jest życzenie pracodawcy. Stan epidemii obowiązuje, ale zagrożenie wydaje się być zażegnane, co powoduje, że powroty do biur są możliwe.
- Nie można utożsamiać telepracy z pracą zdalną. Jeżeli model hybrydowy zacznie wchodzić szerzej w życie to warto byłoby uwzględnić regulacje nie tylko w ustawie covidowej, ale i w kodeksie pracy – dodaje mec. Chmurak. – Co wymaga uregulowania? Ewidencjonowanie czasu pracy, robienie rzeczy prywatnych w czasie pracy oraz kwestia wykorzystania prywatnego sprzętu w czasie pracy zdalnej. Nie jest obowiązkiem pracownika, by wykorzystywać swój komputer, telefon czy narzędzia domowe do wykonywania obowiązków służbowych – dodaje ekspert.
- Pracownik może powiedzieć: zostaję w domu. Pracodawca może odpowiedzieć: oto Twoje wypowiedzenie. Jeżeli szef zarządzi powrót do biur to pracownicy są do tego zobowiązani – dodaje.

Zachęcamy do obejrzenia nagrania z webinaru na naszym kanale YouTube

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej