Lody Ekipa sprzedały się już w kilkudziesięciu milionach egzemplarzy. Przedsiębiorcy szukają influencerów do promocji swoich produktów
Czy takie działania obecne są także w Szczecinie? Co mogą promować influencerzy? O tym rozmawialiśmy podczas Webinaru Live organizowanego przez Polską Fundację Przedsiębiorczości, którego zapis możecie odtworzyć na naszym kanale YouTube [KLIK]
„Influencer jest bogiem mediów w których istnieje”
Punktem wyjścia do dyskusji na temat influencer marketingu stał się fenomen lodów Ekipa. Przypomnijmy, jeszcze kilka tygodni temu konsumenci szaleli na punkcie produktu promowanego przez znanego YouTubera. Ludzie wyrywali je sobie z rąk w dyskontach, a papierki po lodach sprzedawane były na portalach aukcyjnych za kilkaset złotych. Specjaliści ds. marketingu przyznają, że ten reklamowy fenomen ośmielił wielu przedsiębiorców do korzystania z usług gwiazd Internetu.
- To efekt rozpoznawalności tych konkretnych osób. Target tych lodów był doskonale sprofilowany pod influencerów, produkt trafił do swojej grupy docelowej. Promocja działa się przede wszystkim w przestrzeni social media. Influencer jest bogiem mediów w których istnieje, czyli np. Instagrama czy coraz częściej Tik Toka. Promocja przez Influencera dzieje się przez kanały w których on jest aktywny, sprzedaż jest więc efektywna, nawet jeżeli odbiorcy tradycyjnych kanałów marketingowych tego nie dostrzegają – mówi Tomasz Rejman, CEO w agencji Virtual People.
– Rodzice dali się wkręcić w pewien „fame” tego produktu. To bardzo złożony temat, bo powodzenie i sukces tego produktu był pewnego rodzaju zaskoczeniem – dodała Anna Świerczek, współzałożycielka i dyrektor kreatywny agencji Know It. – Zapotrzebowanie na influencer marketing rośnie, jest wiele akcji barterowych w których klient dogaduje się z blogerem na promocję jego usług np. kosmetyków czy wizyty w hotelu, w zamian za możliwość darmowego korzystania z jego zasobów – dodaje Anna Świerczek.
Czy w Szczecinie mamy influencerów? Gdzie są najbardziej aktywni?
Influencer marketing według ekspertów należy traktować jako osobny kanał marketingowy do promocji swojej marki. W tym przypadku sukces zależy od dobrze sprofilowanego odbiorcy i to od wyboru konkretnej osoby do promocji produktu. Inne efekty osiągniemy bowiem na Instagramie, inne na Twitterze, a jeszcze inne na Tik Toku. – Badania dowodzą, że klient potrzebuje przynajmniej siedmiu punktów styku z marką żeby zdecydować się na zakup. Klientom proponujemy więc swojego rodzaju miks marketingowy, gdzie influencer promuje produkt we wszystkich mediach społecznościowych, w których jest obecny – mówi marketing manager Barbara Kaleńczuk. Czy to oznacza, że przedsiębiorca musi wykupować kampanię we wszystkich mediach społecznościowych? – Na ratunek może nam przyjść technika pewnego recyklingu treści. Film na YouTuba może być też podcastem, shoty można wstawić na Tik Toka, a auto deskrypcja może pomóc nam w postach na Facebooku. Wszystko zależy od strategii marketingowej – dodaje Barbara Kaleńczuk.
Co może promować influencer? Najczęściej są to kosmetyki, ubrania, produkty turystyczne czy restauracje
Influencerka ze Szczecina Joanna Szewczak zajmuje się promocją ubrań, kosmetyków oraz sklepów. Jak mówi zapotrzebowanie na jej usługi rośnie, ale rośnie także ilość osób, która marzy o karierze influcencera. Ta działalność ma również swój „kodeks etyki” i przedsiębiorcy powinni bardzo dokładnie obserwować osoby z którymi rozpoczynają współpracę. – Marki zgłaszają się do nas przez agencje marketingowe, to dla przedsiębiorców bardzo bezpieczne rozwiązanie, które pozwala dobrać produkt pod influencera. Zdarzają się także sytuację, że zgłaszają się do nas nasi obserwatorzy posiadający swoje sklepy czy restauracje i potrzebujące pewnego wsparcia marketingowego – dodaje Joanna Szewczak. – Zdarzało mi się brać udział np. w kampaniach społecznych, gdy marka kosmetyczna chce promować swoją ekologiczną działalność. Unikam kampanii bardzo prostych, komunikacja z marką jest bardzo ważna, podobnie jak komunikacja z odbiorcami. To nie może być działalność nachalna, która będzie zniechęcać widzów – dodaje Joanna Szewczak.
Webinar Live Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości można oglądać w co drugi czwartek na żywo na Facebooku Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości oraz portalu wSzczecinie.pl.