Nadgodziny – konieczność czy dobra wola pracownika?
Polacy to jeden z najwięcej pracujących narodów w Europie – o tym, nie trzeba nikogo przekonywać. Ostatnie zmiany gospodarcze przynoszą jednak szereg zmian na rynku pracy i pokazują, że „nadgodziny” stają się pewnego rodzaju standardem. W niektórych firmach jednak proszą o nie pracownicy, a w innych… pracodawcy. Jak to możliwe?
Sytuacja na rynku pracy w roku 2022 to prawdziwy rollercoaster. Najpierw wojna w Ukrainie, potem rosnące stopy procentowe i inflacja. Wiele trendów światowych w polskiej gospodarce po prostu nie miało miejsca, np. „wielka rezygnacja” i decyzje pracowników o zmianie pracodawcy. Okazuje się, że Polacy nie tylko pracują dużo, ale i są jednymi z najbardziej lojalnych pracowników w Europie.
Październikowa „Gospodarcza debata miesiąca” dotyczyć będzie zagadnień związanych z nadgodzinami, rozliczaniem ponadprogramowych godzin pracy oraz tego, czy pracownicy mają prawo odmówić pracy ponad ustalony wcześniej tryb, czyli np. etat lub pół etatu.
Co ważne, w sektorach takich jak handel, hotelarstwo, gastronomia czy np. praca w fabrykach i transporcie – to pracodawcy proszą pracowników o nadgodziny. W sektorach ICT i kreatywnych coraz częściej to jednak pracownicy chcą pracować więcej, by więcej zarabiać. Skąd takie rozbieżności?
Naszymi gośćmi będą:
Maja Grzegorczyk – Radca Prawny, Kancelaria Prawna Maja Grzegorczyk
Dorota Siedziniewska – Brzeźniak – ekspert rynku pracy, IDEA HR Group
Małgorzata Marczulewska – Prezes stowarzyszenia Stop Nieuczciwym Pracodawcom
Paweł Finkelman – Prezes Zarządu NCDC S.A.