„Inflacja sprawiła, że Polacy są jeszcze bardziej głodni promocji i wyprzedaży”
Gościem Podcastu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości jest Piotr Kałwa, E-commerce Success Manager w IdoSell, jednej z największych polskich platform sklepowych z sektora e-commerce. W listopadzie będzie mieć miejsce uwielbiany przez łowców okazji i wyprzedaży „Black Friday”, a następnie „Cyber Monday”. Eksperci przyznają, że ten czas wyprzedaży rozpoczyna najbardziej obfity dla handlowców czas gorączki świątecznej. Czy sklepy internetowe stają się beneficjentami wyprzedaży? Czy sklepy internetowe powinny stawiać na cenę produktu, jakość czy może na dobry marketing? W jaki sposób otoczenie gospodarcze wpływa na zakupowe wybory Polaków?
W wielu sklepach internetowych klawiatury już drżą. Czy sektor e-commerce jest gotowy na Black Friday i Cyber Monday?
Eksperci nie mają wątpliwości, że Polacy uwielbiają wyprzedaże i promocje. W czasie gdy inflacja rośnie, a wszystkie wskaźniki gospodarcze pokazują, że powinniśmy być bardziej oszczędni, czas wyprzedaży zapowiada się wyjątkowo intensywnie. Czy z okazji do zdobywania klientów korzysta sektor e-commerce? A może „Black Friday” i „Cyber Monday” to elementy charakterystyczne tylko dla handlu tradycyjnego?
- Część sprzedawców już od wielu miesięcy przygotowuje się do Black Week. Należy zaprojektować szerszy biznesplan na ten okres, by poprowadzić ten biznes tak, by on się opłacił. To jest czas, który bazuje na podwyżkach, należy więc zaproponować ofertę atrakcyjną dla klienta, ale jednocześnie opłacalną dla przedsiębiorcy. Nie mamy jeszcze tradycji wyprzedaży na wzór amerykański, gdzie spadki cen przekraczają 70%. U nas obniżki są niższe, ale jak najbardziej wyszukiwane przez klientów – mówi Piotr Kałwa, E-commerce Success Manager w firmie IdoSell.
- Dobrą praktyką jest, by sklep internetowy na Black Friday miał swoją domenę lub podstronę przez cały rok. To lepiej działa na SEO. Musimy mieć też możliwie szybko opracowany plan tego, jak chcemy prowadzić marketing czy sprzedaż w tym ważnym dla sektora handlu tradycyjnego i e-commerce czasie – mówi Piotr Kałwa.
Kto zwycięża w Black Friday i Cyber Monday? Ekspert: „Elektronika jest najbardziej sexy”
Gość podcastu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości przyznał, że rok 2022 to „pasjonujący czas” dla sektora handlowego. Wątki typowo marketingowe mieszają się tutaj z sytuacją gospodarczą i społeczną. W efekcie trudno przewidzieć czy klienci będą oszczędni, czy może wręcz przeciwnie, jeszcze bardziej szturmować będą wszelkiego rodzaju promocje i wyprzedaże.
- Sytuacja gospodarcza w Polsce nie jest może idealna, ale paradoksalnie może powodować, że klienci będą jeszcze bardziej szukać promocji. Przedsiębiorcy muszą więc przygotować dla nich na tyle atrakcyjną ofertę, by była ona finansowo satysfakcjonująca dla obu stron. Jest to najtrudniejszy rok do przewidzenia tego, jak będzie kształtować się cały okres Black Week – mówi ekspert IdoSell. – Koszty energii również są podwyższone. Rosną koszty sprzedawców i nie mogą pozwolić sobie na tak duże obniżki, jak dotychczas. Na pewno na Black Friday i Cyber Monday największym zainteresowaniem cieszyć się będzie branża elektroniczna. Elektronika w czasie wyprzedaży jest najbardziej sexy. Spodziewam się, jak zawsze, wzmożonego ruchu również w branży fashion – mówi Piotr Kałwa. – Klienci wstrzymują się z zakupami i czekają na wyprzedaże. Sklepy internetowe muszą być na to przygotowani – mówi ekspert.
Zachęcamy do wysłuchania całego podcastu na naszym kanale YouTube (klik)