Budowanie zespołu w obecnych czasach nie jest łatwe.
Eksperci nie mają wątpliwości, że budowanie efektywnie pracującego zespołu w dzisiejszych czasach nie jest zadaniem łatwym. Problemów jest kilka – zaczynając od dużej rotacji w firmach, po systemy pracy, które po pandemii uległy poważnym zmianom. Jak mówi trenerka, mentorka i coach biznesu Anna Dziwulska, wiele firm korzysta z porady trenerów, bo chce zwiększyć efektywność swoich pracowników przy jednoczesnym ograniczaniu czasu pracy czy zlecanych zadań. Czy to możliwe?
Zapraszamy do wysłuchania podcastu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości na kanale YouTube (klik). Z trenerką Anną Dziwulską rozmawia Michał Kaczmarek.
Zwiększanie efektywności pracowników, poprawa komunikacji w firmie i praca nad relacjami – trener Anna Dziwulska w Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości prowadzi szkolenia w tym zakresie. Można w nich uczestniczyć na żywo na naszej platformie. Podczas rozmowy ekspertka przyznała, że relacje i komunikacja w dzisiejszych czasach wymagają szczególnej uwagi ze strony menadżerów. Bardzo istotna jest też kwestia efektywności pracy. W czasach optymalizacji ważne jest, by realizować kompleksową ilość zadań przy jednocześnie możliwie niskim nakładzie pracy. Założenia nie zawsze jednak idą w parze z praktyką funkcjonowania wielu firm.
- Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia, by scalać i integrować zespoły pracowników. Na przeszkodzie do budowania zaangażowanego zespołu często stoi brak odpowiedniej komunikacji czy brak zaufania. Pojawiają się konflikty, one generują lęk i wycofanie z zespołu – mówi Anna Dziwulska. – Coraz częściej przedsiębiorcy są świadomi konieczności budowania lojalnego i zgranego zespołu. Dla niektórych praca jest czymś w rodzaju miejsca, gdzie przebywają, zarabiają pieniądze i nie ma w nich utożsamiania się z pracodawcą, ale dla wielu to miejsce zdobywania doświadczenia i przestrzeni do rozwoju. Pracodawcy chcą pracować z ludźmi, którzy są zaangażowani i chętni do działania – mówi Anna Dziwulska.
Jakie są największe bariery komunikacyjne w dzisiejszych przedsiębiorstwach? - Zdarza się, że szefowie nie chcą zwracać uwagi swoim pracownikom, bo boją się ich reakcji. W innych przypadkach formułowane przez nich oczekiwania bywają zupełnie nieświadomie agresywne, to może generować nieporozumienia i złe wrażenia ze strony osób, które wykonują konkretne zadania – dodaje ekspertka Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.
Wiele w tym temacie zmienia system pracy danego przedsiębiorstwa. Kiedyś widzieliśmy się codziennie, a teraz przez pracę zdalną sytuacja jest znacznie trudniejsza. – Ważne jest żeby w ogóle się ze sobą komunikować. Znam przypadki, że niektóre firmy częściej i efektywniej się ze sobą komunikują podczas konferencji online niż podczas spotkań twarzą w twarz – dodaje ekspertka.
ZAPRASZAMY DO WYSŁUCHANIA CAŁEGO PODCASTU