Podcast: URLOP. Jak odpoczywać żeby wypocząć? Trenerka Anna Dziwulska radzi: „Zamykamy laptopa, zapominamy o telefonie”

29.07.2022

Półmetek sezonu wakacyjnego za nami. Niektórzy są po urlopie, inni przed, a jeszcze inni w ogóle zrezygnowali z letnich wyjazdów tłumacząc to inflacją, oszczędnościami czy po prostu nadmiarem obowiązków. Takie działanie nie jest dobre. Jak mówi trenerka biznesu i ekspertka Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości Anna Dziwulska brak relaksu i wypoczynku długofalowo może doprowadzić do wypalenia zawodowego. – Temat odpoczynku jest ciekawy, bo kojarzy nam się z dłuższym urlopem, a niekoniecznie tak jest. Wypoczynek powinniśmy fundować sobie codziennie. Musimy też zapytać siebie: co daje nam wytchnienie? Co daje nam energię? Co pozwala nam się zrelaksować? Żeby wypoczywać nie musimy czekać rok na wyjazd wakacyjny – mówi Anna Dziwulska.

Zachęcamy do wysłuchania podcastu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości na naszym kanale YouTube. Z Anną Dziwulską rozmawia Michał Kaczmarek.

„Najczęstsze błędy przedsiębiorców jeżeli chodzi o urlop dotyczą zabierania telefonów służbowych czy komputerów”
Polacy standardowo w sezonie wakacyjnym wypoczywają przez dwa tygodnie – większość z nas wypoczywa w Polsce. Według ekspertów zdolności wypoczywania Polaków niestety nie są na najwyższym poziomie. Jesteśmy zestresowani, mamy tendencje do pracoholizmu, a na dodatek często zabieramy ze sobą na urlop telefon służbowy oraz służbowy komputer. Jak więc wypoczywać, by był to realny wypoczynek, a nie tylko zmiana lokalizacji pracy?

- Prawdą jest, że wielu przedsiębiorców i menadżerów pracuje na urlopie. Tak naprawdę to ich ciało zmienia lokalizację z biura np. na zagraniczny kurort, a głowa i tak zostaje w firmie. To nie jest urlop, a tak naprawdę kontynuacja pracy. To może powodować dodatkowe nagromadzenie stresu i frustracji. Kluczem do sukcesu jest przygotowanie się do urlopu, odpowiednie delegowanie obowiązków, uprzedzenie podwładnych w jakich sytuacjach można do nas dzwonić i pisać, a w jakich nie. Musimy mieć przygotowane zastępstwo i być gotowymi mentalnie do tego, że czas wyjechać z firmy, czas odpocząć. Najczęstsze błędy przedsiębiorców jeżeli chodzi o urlop dotyczą zabierania telefonów służbowych czy komputerów. Mamy nawyki zarządzania na odległość czy zaglądania do maili. Niektórzy cały urlop mają włączony telefon i wręcz czuwają przy nim – mówi Anna Dziwulska. – Rekomenduje: wycisz albo wyłącz telefon. Na pewno należy odłożyć laptopa i walczyć z ciekawością co się dzieje w naszych firmach – dodaje ekspertka.

Godzina pracy na urlopie? Nie da się tak! Ekspertka: nie chodźmy na plażę z telefonem służbowym w dłoni

Jak dodaje ekspertka niektórzy wpadają w pułapkę kontrolowania sytuacji w firmie do tego stopnia, że np. mówią, że na urlopie mimo wszystko dyżurują przy telefonie jedną godzinę dziennie i wtedy można do nich pisać i dzwonić.

- Tak się nie da. Jeden telefon powoduje drugi. Jedna wiadomość wymaga kolejnej odpowiedzi. I tak z godziny robi się kilka godzin albo idziemy na plażę czy na wycieczkę z telefonem w dłoni i w gotowości do załatwiania spraw, które miały się zamknąć w jednej godzinie – mówi Anna Dziwulska.

- Na szkoleniach w Polskiej Fundacji Przedsębiorczości dotyczących urlopów i wypoczynku padały pytania jak się do tego czasu mentalnie przygotować, jak nie stresować się tym, co dzieje się w firmie bez nas. Moja podstawowa porada to było ustalenie zasad podczas nieobecności i wytypowanie kompetentnego zastępcy. Musimy poszukać sobie takich zajęć, które dadzą nam realną szansę na wypoczynek. Róbmy w czasie urlopu to, na co naprawdę mamy ochotę. Jeżeli ktoś pracuje fizycznie to niech relaksuje się statycznie, a jak ktoś pracuje statycznie to niech będzie bardziej aktywny – dodaje ekspertka.

 

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej