Zakładam własną firmę - przedszkole

06.10.2022

Boom na prywatne żłobki i przedszkola. Powstają w biurowcach i na coraz mniejszych osiedlach

W ciągu pięciu ostatnich lat w Polsce powstało prawie 25 tysięcy prywatnych żłobków, przedszkoli i ognisk opiekuńczych dla dzieci. Boom w tej branży wynika z faktu, że publiczne placówki są przepełnione, a rejonizacja sprawia, że rodzice musieliby często wozić dzieci na drugi koniec miasta, by skorzystać z oferty samorządu. Luka na rynku zostaje skutecznie wypełniona przez przedsiębiorców, którzy budują swoje przedszkola na coraz mniejszych osiedlach, a biurowcach, a nawet wynajmują lokale w… galeriach handlowych. Pierwszy w sezonie jesiennym odcinek programu „Zakładamy firmę” dotyczyć będzie właśnie tego rodzaju biznesu. 

Zachęcamy do obejrzenia najnowszego odcinka na naszym kanale YouTube (klik)

Prywatne przedszkole to dobry pomysł na biznes? „Najpierw miłość do dzieci, potem pieniądze”

Prywatne żłobki i przedszkola powstają w miejscach, gdzie występują duże skupiska rodzin – to zwykle rozbudowujące się osiedla albo miejsca, gdzie można zostawić dziecko pod opieką wychowawców i szybko przemieścić się do pracy. Biznes jest perspektywiczny, ale właściciele szczecińskich placówek przyznają, że nie jest to lekki kawałek chleba.

- Trzeba kochać dzieci i traktować to zajęcie jako swoją pasję. Najpierw myślenie o dzieciach, a dopiero potem o tym, czy to będzie dobry biznes – tłumaczy Magdalena Gmiterek, właścicielka placówek niepublicznych Hipcio. – Moje placówki rozpoczęły działalność 13 lat temu. Biznes rozwijał się powoli, uczyliśmy się wymagań rodziców. Ważna jest elastyczność oraz bardzo indywidualnego podejścia do dzieci – dodaje Gmiterek. – Tworzą się nowe osiedla przy których nie ma placówek publicznych i otwarcie przedszkola czy żłobka może przynieść sukces. To, czy będzie on długotrwały czy krótkotrwały zweryfikują rodzice – dodaje Magdalena Gmiterek.

Co jest jeszcze ważne? Małgorzata Błaszkiewicz, właścicielka sieci przedszkoli i żłobków Nasza Bajka, mówi wprost: infrastruktura. – To podstawa. Pierwsza placówka mieści się w stuletniej willi w Szczecinie, ale budynek jest adaptowany i ma swoje mankamenty np. małe sale. Trzecią placówkę wybudowaliśmy już kompleksowo z myślą o żłobku i przedszkolach: z basenem, dużymi ogrodem i odpowiedniej wielkości salami – mówi Błaszkiewicz.

Eksperci zwracają także uwagę na pułapki: brak szerokiej dostępności do wykwalifikowanej kadry czy rosnące ceny prądu i gazu to poważne problemy. Przedszkola dbają także o odpowiednie wyżywienie dzieci – tutaj też ceny biją rekordy.

Przedszkole specjalne – wielkie zapotrzebowanie społeczne, ale też wielkie wyzwanie

Pod kątem społecznym jak i biznesowym, na rynku jest także duże zapotrzebowanie na powstawanie kolejnych placówek zajmujących się opieką nad dziećmi niepełnosprawnymi. Przedszkola i żłobki specjalne oraz integracyjne cieszą się wielkim zainteresowaniem, ale ich prowadzenie wymaga specjalnych kompetencji i odpowiedniego przygotowania.

- Skupiamy się na tym, by do każdego dziecka podchodzić indywidualnie. Mamy wyposażone gabinety terapeutyczne, gabinet logopedyczny, rehabilitacyjny czy sensoryczny. Jesteśmy dumni z infrastruktury, ale przede wszystkim kompetentnego zespołu, który efektownie i efektywnie stymuluje rozwój naszych wychowanków. Każdy sukces naszego dziecka to jest wielka duma dla całego zespołu – mówi Joanna Zuba-Pieróg, zastępca dyrektora ds. pedagogicznych przedszkola Dzieńdoberek.

Dr Kazjoć: „Potencjał na sukces jest ogromny”

W każdym odcinku programu „Zakładamy firmę” przygotowywanego przez Polską Fundację Przedsiębiorczości i portal wSzczecinie.pl o opinię prosimy ekspertów. Teoretycznie w dobie niżu demograficznego i wyludniania się miast można byłoby stwierdzić, że żłobek czy przedszkole to zły pomysł na biznes. Dr Katarzyna Kazojć, ekonomistka i Prezes fundacji Biznes Innowacje Networking przyznaje jednak, że popyt na miejsca w placówkach jest gigantyczny, co wynika z ograniczonej ilości miejsc w placówkach publicznych oraz komfortu rodziców.

- Widzę obszary, gdzie potencjał na sukces jest ogromny. Jest na to rynek, bo rodzice mają konkretne oczekiwania, których nie dostarczają placówki obecne na rynku. Przedszkola czy żłobki wybierają nowe trendy edukacyjne, prezentują bogaty wachlarz zajęć edukacyjnych. Ważny jest tutaj rozwój dziecka i odpowiednie prowadzenie biznesu – mówi dr Kazojć.
Promocja takiego biznesu w mediach społecznościowych powinna opierać się na budowie zaufania rodziców i odbiorców do placówki.

- Media społecznościowe to istotny element dla budowy marki takiego biznesu jak żłobek czy przedszkole. Pokazujmy, co mamy dobrego i jak działamy, by zaprezentować rodzicom, że ich największy skarb będzie dobrze zaopiekowany – mówi Barbara Kaleńczuk, ekspert ds. mediów społecznościowych.

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej