Zakładam własną firmę - warsztat samochodowy

03.11.2022

Rośnie liczba warsztatów samochodowych. Jak założyć taki biznes i odnieść sukces w branży?

Liczba rejestrowanych samochodów rok do roku rośnie o kilkanaście procent. Zakupowego apetytu na auta nie zatrzymała nawet pandemia COVID-19 i wyudłużony czas oczekiwania na nowe samochody. Każdy posiadacz auta dobrze wie, że każdy – nawet super nowoczesny i teoretycznie bezawaryjny samochód – kiedyś trzeba będzie naprawić. Czy założenie warsztatu samochodowego to dobry pomysł na biznes? Eksperci przyznają, że owszem, ale trzeba mieć nie tylko fach w ręku, ale i smykałkę do marketingu i budowania trwałych relacji z klientami. Warsztaty samochodowe wzięliśmy „na warsztat” w kolejnym odcinku programu „Zakładamy firmę” realizowanego we współpracy z portalem wSzczecinie.

Zachęcamy do obejrzenia najnowszego odcinka na naszym kanale YouTube (klik)

Jak odnieść sukces biznesowy prowadząc warsztat samochodowy? „To nie jest tylko naprawa auta, ale i budowanie relacji z klientami”

Warsztatów samochodowych w Szczecinie nie brakuje. Na tym rynku najlepiej odnajdują się doświadczone firmy, które zwykle swoją popularność zawdzięczają… reputacji i poczcie pantoflowej.

- Do otworzenia warsztatu przygotowywałem się wiele lat. Doświadczenie w branży to klucz do sukcesu. 17 lat pracowałem jako mechanik i teraz na pewno to owocuje. Naprawa to jedno, ale kontakt z klientem, budowanie relacji, odpowiednia rozmowa są bardzo ważne. Klienci już dzisiaj nie szukają tylko najniższej ceny, ale i jakości usług. Wolą zapłacić więcej, ale wiedzieć, że samochód jest naprawiony i nie zepsuje się za tydzień - mówi Tomasz Zabłocki, właściciel warsztatu Auto Grupa.

– Trzeba być gotowym na szereg różnych obowiązków. Organizacja pracy, kontakt z ubezpieczalniami, zakup części. To nie jest tylko naprawa, ale i cała logistyka biznesu od której zależy powodzenie – mówi współwłaściciel salonu Spec Cars Marek Zachęciak . Ekspert dodaje, że inwestycje w warsztat muszą być prowadzone na bieżąco. Nie jest więc tak, że kupione raz przyrządy, narzędzia czy elementy diagnostyczne będą pracować długie lata bez żadnych unowocześnień. – Nowe samochody, nowa technologia to i sprzęt do naprawy i diagnostyki musi być nowy. Dzisiaj niewiele da się zrobić bez komputerów, przyrządów pomiarowych. To są codzienne, cotygodniowe inwestycje, czasem pod potrzeby konkretnego klienta – mówi Marek Zachęciak.

Warsztat samochodowy zawsze potrzebny? „Dla fachowców zawsze jest miejsce na rynku”

Eksperci programu „Zakładamy firmę” nie mają wątpliwości, że rynek na warsztaty samochodowe jest otwarty. Ilość aut na naszych ulicach rośnie i tak, jak ludzie zawsze będą potrzebować lekarzy, tak samochody zawsze będą potrzebować mechaników.

- Jest obszar do zagospodarowania, szczególnie jeżeli nasze usługi będą wyspecjalizowane i szybko dostępne dla klienta. Trzeba zwrócić uwagę na preferencje klientów i dobrze przygotować swój biznes. Fachowcy zawsze będą cenieni i na pewno ekspert będzie mieć kolejkę zaufanych i wracających d niego klientów – mówi dr Katarzyna Kazojć, ekonomistka i prezes fundacji Biznes Innowacje Networking.
W mediach społecznościowych warsztat samochodowy można promować przede wszystkim przez pokazywanie swojej wiedzy.

- Klienci poszukują dobrych opinii o warsztacie i będą na rekomendacjach polegać. Może nie radziłabym, by odtwarzać w warsztacie samochodowym trendów z TikToka, ale pokazywanie wiedzy i umiejętności to dobry pomysł – mówi Barbara Kaleńczuk, ekspert ds. mediów społecznościowych.

Program „Zakładamy firmę” to wspólny projekt Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości i portalu wSzczecinie.pl. Kolejny odcinek już niebawem!

ISO
Strona używa cookies Dowiedz się więcej