Wszystkie rewolucje ostatniego ćwierćwiecza. Prezes Laura Hołowacz o tym, jak zmienia się transport, spedycja i logistyka
Wojna w Ukrainie okazała się być gospodarczym „game changerem”, który zmienił logistykę i sprawił, że cały sektor TSL musiał przeorganizować między innymi łańcuchy dostaw. Co ważne, to nie pierwsza taka rewolucja, bo w 2020 roku, kiedy wybuchała pandemia COVID-19, również transport odczuł to jako pierwszy. Jeden z liderów spedycji w Polsce, szczecińska firma CSL przyznaje, że to trudny, ale bardzo rozwojowy czas.
Pandemia, Brexit, Wojna w Ukrainie – najważniejsze wydarzenia w logistyce ostatnich lat
CSL w tym roku kończy 25 lat. Firma otrzymała właśnie Diament Forbesa i jest obecnie jedną z największych firm spedycyjnych w Polsce.
Jak mówi w rozmowie z podcastem Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości Prezes Laura Hołowacz, logistyka w dzisiejszych czasach wymaga dynamiki, odpowiedniej reakcji na sytuację gospodarczą oraz budowania odpowiednich relacji z klientami. Jako najważniejsze wydarzenia 25-lecia Prezes Laura Hołowacz wymienia wstąpienie Polski do Unii Europejskiej, Brexit, wojnę w Ukrainie oraz pandemię COVID-19. Wszystkie te wydarzenia miały znaczący wpływ na sytuację sektora TSL.
- Dla nas najbardziej rozwojowy był rok 2020 i 2021. Dla logistyki to trudny, ale bardzo ważny czas. Pandemia spowodowała gigantyczny wzrost sektora e-commerce, zleceń było rekordowo dużo. Jeżeli ktoś był gotowy na zmiany to absolutnie mógł podejmować się nowych zleceń. Byliśmy przygotowani z naszą ofertą, nie uciekaliśmy od klientów. Ta otwartość w czasie pandemii owocowała nowymi zleceniami. Inny temat to Brexit, który zmienił nasz pakiet usług celno-podatkowych. Kiedy logistycy uciekali z Wielkiej Brytanii, bo bali się nowych przepisów to my podeszliśmy do tego odważnie – mówi Laura Hołowacz, Prezes Grupy CSL.
Wojna w logistyce zmieniła wszystko
Wojna w Ukrainie spowodowała, że cały sektor TSL w kilka dni musiał przeorientować swoje działanie. Priorytet przeładunkowy otrzymało najpierw zboże, a potem węgiel. Prezes Laura Hołowacz przyznaje jednak, że wojna była cenną lekcją dla całej branży.
- Ukraina zweryfikowała nasz potencjał. Realizujemy mnóstwo kontraktów, ale wiele zależy od infrastruktury, a ta jest mimo wszystko deficytowa. Swojego czasu na torach i w portach czekały tony, kilometry ładunków, były wielkie kolejki. Wojna w Ukrainie jest wydarzeniem niespotykanym na skalę światową, to wielka tragedia humanitarna, ale i kompletny „game changer” gospodarczy. Brakuje w Polsce magazynów, musimy bardziej dbać o globalne łańcuchy dostaw. To problem w Polsce, ale i w całym basenie logistycznym dookoła Polski – mówi Prezes Laura Hołowacz.
- CSL w marcu będzie świętować 25-lecie. Jesteśmy przygotowani na kolejne lata rozwoju. Sektor TSL to bardzo rozwojowy biznes. Logistyka jest dynamiczna, nie znosi stagnacji. Z drugiej strony wiemy, że praca w stanie permanentnego kryzysu może być stresująca. Tegoroczny Diament Forbesa to dla nas wielkie wyróżnienie, docenienie naszej pracy i taki doskonały motywator do dalszej pracy – dodaje.