Czy bycie dietetykiem to dobry sposób na biznes? Powstaje coraz więcej gabinetów
Szacuje się, że nawet co piąty Polak może mieć problemy z nadwagą. Pomocy szukamy więc u trenerów personalnych, lekarzy, ale i u dietetyków. Nic dziwnego, że gabinetów powstaje z roku na rok coraz więcej i nie narzekają one na brak klientów. Cała branża przyznaje jednak, że bycie dietetykiem to ciężki kawałek chleba, bo wykwalifikowani i wykształceni eksperci rywalizują o klientów z osobami po szybkich kursach lub szkoleniach online.
Polacy na diecie. Nawet co piąty może mieć nadwagę. Czego szukamy w gabinetach dietetycznych?
Jak założyć gabinet dietetyczny i odnieść sukces w tej branży? O trym był kolejny odcinek programu „Zakładamy firmę” realizowanego przez Polską Fundację Przedsiębiorczości i portal wSzczecinie.pl. Gabinetów i klinik dietetycznych powstaje coraz więcej. To efekt pandemii COVID-19, gdy na wiele miesięcy Polacy ograniczyli aktywność fizyczną oraz często porzucili zdrowe nawyki żywieniowe.
- Najważniejsze jest wykształcenie. To lata pracy. Otwarcie gabinetu to jest pikuś – mówi Patrycja Włodarz z gabinetu „Remedium Diet”. – Dietetyk uczy się cały czas na bieżąco. Trzeba się dokształcać, coraz więcej wiemy na temat zdrowego odżywiania. Szkolenia, konferencje, udoskonalanie się – dodaje Hanna Zbroja z firmy Just Health.
- Stereotyp mówi, że dietetyk to jest ten od odchudzania. To nie jest do końca prawda. W przypadku np. chorób metabolicznych to nie da się dobrze poprowadzić tylko poprzez farmakoterapię. Oczywiście nie brakuje też klientów, którzy chcą przejść na dietę z powodu wyglądu. Ogólnie jednak chodzi bardziej o dobrostan całego ciała niż tylko o wygląd – dodaje Patrycja Włodarz.
Czy zajmuje się psychodietetyka? W Szczecinie działa gabinet, który harmonijnie łączy opiekę dietetyka i psychologa. – Staram się odejść od kwestii typowo rozpiskowej. Nie podchodzimy do diety jak do listy zadań do wykonania, nie ma schematów z kartki, a wsparcie w poznaniu i utrzymaniu nowych nawyków żywieniowych – dodaje Klaudia Piechanowska z firmy Nawyki Profilaktyki.
Jakub Mauricz: konsultujemy online ludzi z całego świata
Wiele gabinetów działa nie tylko stacjonarnie, ale i online. To pozwala na bardziej bieżący kontakt z pacjentem oraz na prowadzenie konsultacji dla pacjentów z innych miast, a nawet z innych… krajów.
- Spotkania online cieszą się wielkim zainteresowaniem. Umawiamy się na Google Meets, na Skype czy na innych komunikatorach. Mieliśmy klientów z Kanady, Tajlandii czy Stanów Zjednoczonych. Wystarczy tylko umówić się na odpowiednią godzinę i pamiętać, by nie pomylić strefy czasowej – mówi Jakub Mauricz, jeden z najbardziej rozpoznawalnych promotorów zdrowego stylu życia w Polsce. – Dobra konsultacja dietetyczna musi być poprzedzona badaniami zdrowotnymi raz wypełnieniem kwestionariusza osobowego – dodaje ekspert.
Klientów nie brakuje. Co więcej, jak mówi Jakub Mauricz coraz więcej osób jest gotowych poza dietą, uprawiać więcej sportu czy stosować odpowiednią suplementację.
Jak promować biznes dietetyczny? Najlepiej na Instagramie i TikToku. Pokazujmy naszą pracę i to, jak tworzymy diety i przepisy
Czy gabinet dietetyczny to dobry pomysł na biznes? Eksperci nie mają wątpliwości, że to biznes bardzo perspektywiczny, ale wiele zależy od odpowiedniej promocji oraz udowodnienia kompetencji osoby prowadzącej gabinet.
- Warto obserwować dane w jakim kierunku zmierza zdrowie Polaków. Społeczeństwo chce zmieniać swoje nawyki żywieniowe i należy budować strategie biznesowe, które sprawią, że klient będzie naszą ofertą zainteresowani. Dietetyk musi być aktywny – mówi dr Katarzyna Kazojć, ekonomistka i prezes fundacji Biznes Innowacje Networking.
Jak promować biznes dietetyczny w mediach społecznościowych? – Warto rozpocząć promocję od miejsca w którym możemy znaleźć naszych odbiorców. Warto mieć kont na Instagramie czy na TikToku. Publikukmy treści, które pokażą nasze umiejętności oraz to jak pomagamy naszym klientom. Dobrym pomysłem jest także pokazywanie jak tworzymy diety czy przygotowujemy posiłki – dodaje Barbara Kaleńczuk, marketerka i ekspertka ds. Social Commerce w firmie Shoper.pl
Program „Zakładamy firmę” to wspólny projekt Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości oraz portalu wSzczecinie.pl