Plan rozmowy kwalifikacyjnej
Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy najczęściej takich zagadnień:
1. CECHY FIZYCZNE
Jakie są wymagania dotyczące ogólnego stanu zdrowia, siły fizycznej, witalności, wzroku, słuchu, mowy, wyglądu, wieku, itp. ?
2. KWALIFIKACJE
Jakie są wymagania dotyczące wykształcenia, wiedzy technicznej, specjalistycznego przygotowania i praktyki zawodowej ?
3. INTELIGENCJA
W jakim stopniu wymagana jest umiejętność logicznego myślenia oraz łatwość uczenia się ?
4. SZCZEGÓLNE ZDOLNOŚCI
Czy wymagane są, a jeśli tak, to jakie, szczególne zdolności - np. zdolności techniczne, łatwość posługiwania się liczbami, łatwość wyrażania swoich myśli, zdolności twórcze, zamiłowanie do pracy z ludźmi. ?
5. ZAINTERESOWANIA
Czy jakieś ogólne zainteresowania np. majsterkowaniem, sportem, działalnością artystyczną, pracą społeczną itp. mogą ułatwić otrzymanie pracy ?
6. CECHY CHARAKTERU
Czy wymagana jest umiejętność pracy w zespole, przejawianie inicjatywy, umiejętność samodzielnej pracy, branie na siebie odpowiedzialności, odporność na stres, upór, wywieranie wpływu na innych ?
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej musimy być przygotowani do odpowiedzi na następujące zagadnienia:
- Informacje o sobie m.in. szkoły, zdanych egzaminów, doświadczenia zawodowego oraz szkoleń
- Osiągnięcia, każde stanowisko, zarówno w miejscu pracy, jak i w klubie lub innej organizacji będzie przemawiało na korzyść
- Hobby i zainteresowania
- Praca. Trzeba się zastanowić dobrze dlaczego staramy się o przyjęcie do tej właśnie pracy. Dlaczego uważamy, że będziemy w niej dobrzy ?
- Firma. Powinniśmy zebrać jak najwięcej informacji na temat firmy, w której chcemy się zatrudnić. Dzięki temu być może uda się przewidzieć przynajmniej część pytań, które zostaną zadane.
- Czym się firma zajmuje ? Ilu zatrudnia pracowników ? Czy praca odbywa się w systemie zmianowym ?
- Rozmowa może odbywać się w firmie doradztwa personalnego, a później u właściwego pracodawcy lub bezpośrednio w firmie, w której ubiegamy się o pracę.
Podczas spotkania z pracodawcą:
- Musimy wiedzieć z kim rozmawiamy. Przed spotkaniem powinniśmy dowiedzieć z kim będziemy rozmawiać. Na początku spotkania powinniśmy zostać przedstawionym wszystkim osobom biorącym udział w rozmowie.
- Na część tematów i konkretnych pytań należy być przygotowanym przed rozpoczęciem rozmowy są to: doświadczenia zawodowe, plany na przyszłość, wiadomości na temat branży i konkretnej firmy. Ale rozmowa może przybrać też zupełnie nieoczekiwany dla ciebie obrót - trzeba być elastycznym.
- W pierwszej części rozmowy trzeba być skoncentrowanym na odpowiedziach na pytania; nie należy przejmować inicjatywy. Pytania można zadawać dopiero gdy padnie zdanie podobne do: "Czy ma pan jakieś pytania ?"
- O co powinno się pytać ? O wszelkie konkrety dotyczące pracy, jeżeli nie padły do tej pory w rozmowie: komu podlega oferowane ci stanowisko, zakres obowiązków, czas pracy, ilość pracowników w dziale, politykę rozwoju firmy.
- O co nie powinno się pytać ? Ile kandydatów jest na to stanowisko i jakie masz szanse. Na pierwszej rozmowie nie powinno się mówić o pieniądzach chyba że prowadzący rozmowę sam poruszy ten temat.
- Na część pytań zadawanych przez pracodawców istnieją wzorcowe odpowiedzi. Na pytanie dlaczego tak krótko pracowałeś w poprzedniej firmie odpowiadasz zawsze o korzyściach płynących ze zmiany pracy (chęć podnoszenia kwalifikacji, lepsze warunki finansowe), a nie o wadach byłej firmy.
- Podczas rozmowy należy unikać: zwierzeń , plotek, nerwowych ruchów, krytyki firmy.
Źródło www.1praca.gov.pl