Opłata za wniosek o wpis do ewidencji wynosi 50-100 zł. Zgłoszenie zmian we wpisie - 50 zł. W niektórych gminach bezrobotni są zwolnieni z opłaty rejestracyjnej. Wszelkie zmiany zakresów działania, zmiany adresów siedziby lub oddziałów, zmiany nazw lub innych elementów wymienionych w zgłoszeniu, w każdym wypadku wymagają aktualizacji wpisu. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej powinno być wystawione w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia.
Od dnia 1 stycznia 2004 r. wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć: wniosek o nadanie numeru statystycznego REGON, zgłoszenie identyfikacyjne (jeżeli się go nie posiada) lub aktualizacyjne NIP-1 (gdy ma się już nadany NIP) i ewentualnie VAT - R. Urząd Gminy przekaże zgłoszenia do właściwego urzędu statystycznego i urzędu skarbowego. Ułatwia to procedurę rejestracji działalności gospodarczej, ale jeśli przyszłemu przedsiębiorcy zależy na czasie, to powinien kolejne kroki wykonać sam.
Kolejnym krokiem jest udanie się do Urzędu Statystycznego właściwego z uwagi na miejsce prowadzenia działalności, w którym złożyć należy wniosek o nadanie numeru REGON. Zgłoszenia w Urzędzie Statystycznym należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia otrzymania postanowienia o wpisie do rejestru przedsiębiorców. Urzędy Statystyczne udostępniają w swoich siedzibach druki wniosków i przyjmują wnioski o wpis do rejestru podmiotów od przedsiębiorców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w województwie, na którego terenie działają. Druki wydawane są nieodpłatnie, nie pobiera się także opłat za przyjęcie wniosku.
Wpis przedsiębiorcy do rejestru następuje na podstawie wniosku składanego przez przedsiębiorcę na formularzu RG-1 "Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem". Jest to jednolity wzór wniosku, obowiązujący na terenie całego kraju.
Po wizycie w Urzędzie Statystycznym, kolejnym krokiem jest wizyta w Urzędzie Skarbowym. Tam przedsiębiorcy otrzymują numer identyfikacji podatkowej NIP. Dla osób fizycznych w celu rejestracji należy złożyć następujące dokumenty (kserokopie):
Opłata skarbowa za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego obowiązku w podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku akcyzowym wynosi 152,00 złote.
Jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze działania innego Urzędu Skarbowego niż ten na którego obszarze prowadzona jest działalność gospodarcza, musi on złożyć formularz w obu urzędach. W Urzędzie Skarbowym miejsca zamieszkania będzie rozliczał się z podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w Urzędzie Skarbowym miejsca prowadzenia działalności będzie rozliczał podatek od towarów i usług (VAT).
Następnie przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Osoby fizyczne, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Termin zgłoszenia w ZUS-ie 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczenia. W celu zgłoszenia należy pobrać w oddziale ZUS formularze ZUS ZUA - Zgłoszenie do ubezpieczeń oraz ZUS ZFA - Zgłoszenie płatnika składek - osoby fizycznej. Przed wypełnieniem formularza należy zapoznać się z instrukcją i informacjami zamieszczonymi na formularzu.
Zgłoszenie adresuje się do jednostki organizacyjnej ZUS właściwej z uwagi na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Ze względów praktycznych każdy przedsiębiorca powinien posiadać pieczątkę, która ułatwia załatwianie formalności, również związanych z założeniem własnej firmy. Pieczątka powinna zawierać: nazwę firmy, adres, nr telefonu oraz numer REGON.
Osoby, które po raz pierwszy otwierają działalność gospodarczą lub nie prowadziły jej przez ostatnie 5 lat mogą skorzystać z preferencyjnej- niższej stawki ubezpieczenia, która wynosi obecnie około 250 zł. Dodatkowe informacje można uzyskać w oddziale Zus lub na stronach www.zus.gov.pl Kolejnym krokiem jest założenie rachunku bankowego Założenie rachunku bankowego oznacza konieczność podpisania umowy z bankiem. Bank żąda z reguły przedstawienia oryginałów oraz sporządzenia kopii wszelkich możliwych dokumentów uzyskanych w trakcie rejestracji firmy. Na podpisanie przez bank umowy z reguły trzeba poczekać kilka dni.
Źródło www.1praca.gov.pl, www.stat.gov.pl, www.zus.gov.pl oraz www.bankier.pl